tirsdag 10. november 2015

Lett å være rebell i kjellerleiligheten din

Musikkvideoen Lett å være rebell i kjellerleiligheten din ble gitt ut 5 november, altså forrige uke og er produsert og regissert av Kavar Singh. Låta er av Karpe Diem, som tradisjonellt lager rapsanger, men har gitt denne innslag av hip-hop og pop. 
Siden den ble utgitt har den fått mye omtale i media, og den har blitt både hyllet og hatet av mange. Låta med musikkvideoen har skapt stort politisk engasjement, og FRP-politiker i oslo gikk ut med å si at det ikke kunne regnes som en låt. Justisminister Amundsen har også kommentert låta. Når en låta får så mye oppmerksomhet er det klart Magdi og Chriag har gjort noe riktig
– Den handler om dehumanisering av mennesker som er anderledes, uansett om det er etnisitet, kultur eller rase. Det er måten man omtaler andre på, å bruke skadedyrmetaforer som «kakerlakk» eller at de «strømmer over grensene», da får man også den brunsneglefølelsen, sier Magdi i Karpe Diem.


Musikkvideoen har fått svært mye ros, og måten regissøren har brukt kakkerlakker gjennom hele filmen er et virkemiddel som kan få oss til å grøsse, og det fungerer som et symbol på hvordan flyktningstrømnen blir sett ned på som et skadedyr. Det at alle personene i film har kullsvarte tomme øyne er også en effekt som gjør at budskapet kommer veldig sterkt frem. Fraser som "De sa de kom fra fattigdom, men hadde råd til båt hit / Er det dette skattepenga mine går til? /" gjør hele sangen troverdig, siden dette er ting som faktisk kunne ha blitt skrevet i kommentarfeltene på sosiale medier. Det er selvsagt provoserende for nettrollene det gjelder, og låten har derfor fått en del motstand også.


Regissøren og Karpe har vært ganske vågale i videoen, og man står igjen med et sterkt inntrykk når Chirag står i et slakteri med grisekadaver og brøler "anders, anders, anders anundsen". Jeg liker svært godt at Karpe Diem har lagd en låt med et ordentlig politisk budskap, istedet for resten av toplista på spotify som består av meningsløs pop, om det er av adele, justin bieber eller de heslige norske småbarna som alltid spilles av på radioen. Karpe Diem tar opp flyktningsaken på en måte som provoserer mange, men det er beundringsverdig at de tør å stå opp for sine meninger på denne måten.








TEKST

Magdi:

Apekatter i min blokk og Abu Bakr i min cockpit /
Er det dette skattepenga mine går til /
Ankerbarna dine kom, så mokkamenn kan vinne i lotteri /
Er det dette skattepenga mine går til /
De sa de kom fra fattigdom, men hadde råd til båt hit /
Er det dette skattepenga mine går til? /
Hunder født i staller er'ke hester eller gårdsdyr /
Er det dette skattepenga mine går til /
Dere er alle av samme ulla, alle skal bli knulla /
Mullah, mullah, mullah, mullah, mullah /
Dere er alle av samme ulla, alle skal bli knulla /
Mullah, mullah, mullah, mullah, mullah /

Refreng:

Om du visste hva jeg ville gjort for å bli som deg /
bli som deg, baba, bli som deg /
om du visste hva jeg ville gjort for å bli som deg /
din feiging

Og det er så lett å være rebell i kjellerleiligheten din /
din feiging

Magdi:

Jeg shiter i om du er Tshawe eller Vinz eller Nico /
Er det du som skal med dattera mi på kino?
Du er kanskje kul i dag, men hun gifter seg med Kygo /
Er det du som skal med dattera mi på kino? /
Har du hijaben i baksetet? Skal hun bli muslim nå? /
Er det du som skal med dattera mi på kino? /
Jeg er'ke rasist, men skal liksom liksompasset ditt bety no' /
Er det du som skal med dattera mi på kino? /
Plukker frukt i våre haver, du blir aldri skandinaver /
Naver, naver, naver, naver, naver /
Plukker frukt i våre haver, du blir aldri skandinaver /
Naver, naver, naver, naver, naver /

Refreng:

Om du visste hva jeg ville gjort for å bli som deg /
bli som deg, baba, bli som deg /
om du visste hva jeg ville gjort for å bli som deg /
din feiging

Og det er så lett å være rebell i kjellerleiligheten din /
din feiging

Chirag:

Gutta mine bare: "fuck, fy faen, fy søren /
hvem passer på pol´ti, hvem klipper frisøren» /
stiller provoserte spørsmål, kvasismarte /
drikker Nikka, røyker noe som gjør de asiater /
til noen sier hver regjering trenger sin ape /
alle synes det er et godt ordspill /
for det betyr to ting, og det er på en måte kravet for noe sånt /
Anders, Anders, Anders Anundsen /
svartinga mine sa noen kloke ord: /
«Karpe har åpna nok dører nå, på tide å lukke noen» /
hvis ikke Arif eller Kaveh eller asylbarna slipper inn /
hva faen skal du gjøre da bror /
si det til Anders, Anders, Anders Anundsen /
lett å være rebell i leiligheten din /
tett av skjelett i kjellerleiligheten min /
jeg kommer til å ende opp som deg, feig /
oh lord, oh lord, kan du tilgi lillelord /
for å ville ha bil og båt, nei /
oh lord, oh lord, kan du tilgi lillelord /

for å ville ha bil og båt, nei /





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar